Topauto  »  Topautost  »  Uudised

Topauto müügijuht automaksust: sõiduki hind läheb kliendile kallimaks. Pole selge, milleks maksu tegelikult kasutama hakatakse

Automüüja Topauto müügijuhi Janek Eskori sõnul mõjutab 2025. aastal kehtima hakkav automaks kliente negatiivselt, sest sõidukite hinnad kasvavad.

"Automaksul hakkab kindlasti olema mitu mõju, millest üks on klientide ostukäitumise muutumine, teine sõidukite tuntav hinnatõus," ütles Eskor.

 

Ta lisas, et automaksu mõte on tema hinnangul iseenesest loogiline, sest Euroopas on automaks igal pool olemas, aga tähtis on see, et kliendid, kes selle kinni maksavad, saaksid midagi tagasi, näiteks paraneks maksu kaudu sõiduteede kvaliteet. "Fakt on see, et praeguse kava järgi tõuseb auto hind kliendile 2025. aastal märgatavalt, aga pole üheselt selge, milleks kogutud maksu kasutatakse."

 

Maasturite populaarsus võib tulevikus automaksu tõttu väheneda

 

Kindlasti paneb automaksu tulek kliente teistmoodi käituma. Inimesed vaatavad üle oma sõidukid ning võib prognoosida, et Eesti autopark muutub maksu tulemusel säästlikumaks, ostma hakatakse väiksema litraaži ja kogumassiga autosid, nentis Eskor. "Me teame, et täna on Eestis autoga sõitmiseks piisavalt ruumi, mistõttu on ka autod suured. Tulevikus võib hakata maasturite osakaal väiksemaks muutuma ning pilti tuleb rohkem väiksemaid ja universaalkerega sõidukeid. Küll jääb aga küsimus, millist eesmärki automaks täpselt täidab ning kas autode väiksemaks muutumine tähendab ka rohelisemaks muutumist ja Euroopa ühe vanima autopargi nooremaks muutumist?"

 

"Kui automaksu valemi järgi arvutada, siis on raske näha, et inimesed hakkaksid ostma hübriidmootoritega sõidukeid, mis on akude tõttu raskemad," ütles Eskor. Ta lisas, et näiteks Topauto ühest populaarsemast linnamaasturist Hyundai Tucson on olemas nii hübriid- kui ka bensiinimootoriga versioonid. Kui hübriidmootoriga neliveoline Tucson kaalub 2245 kg ja selle CO2 heide on 144 g/km, siis tuleb sellise auto registreerimismaksuks 2945 €. Bensiinimootoriga esiveoline Tucson kaalub 2100 kg ning selle CO2 heide on 147 g/km ning registreerimismaksuks 2485 €. "Ligi 500-eurone vahe võib olla mitmete klientide jaoks juba põhimõtteline vahe, miks eelistada täielikult fossiilse kütusega liikuvat autot. Lisaks on ligi 2500-eurone registreerimismaks Tucsoni kliendile üsna suur summa, auto hinnatõus oleks 8% ringis," sõnas Eskor.

 

"Seega hübriidile üleminek ei tundu kliendi vaatest tulevikus enam hea alternatiiv olevat. Elektriauto ostmisel on hinnavõit võrreldes teiste kütuseliikidega selgelt näha, aga Eesti koguturust moodustab elektriautode ostmine hetkel siiski veel väikese osa. Sel aastal on Topauto müünud elektriautosid küll 65% enam kui eelmisel aastal sama ajaga, kuid paljud elektriauto soetajad on korporatiivkliendid, kelle ettevõtte poliitika näeb ette rohelisemate sõidukite kasutamise."

 

Topauto müüdavate võimsamate mudelite registreerimistasu ulatuks praeguse plaani järgi veelgi suuremaks, mis tõstaks auto hinda hoobilt enam kui 10 protsenti. Näiteks 310 hj CUPRA Formentori registreerimistasu tuleks 5405 €, samas kui auto enda hind on täna ca 40 000 eurot. See teeb hinnatõusuks 13%.

 

"Sel aastal oleme näinud, et inimesed on oma sõidukite vahetamise uuema vastu lükanud elukalliduse ja liisinguintresside tõttu pigem tulevikku. Kui automaks rakendub, tekib kaht tüüpi inimesi. Kel võimalik, vahetab enne maksu saabumist oma auto välja uuema vastu, aga paljud jätavad vahetamata ning sõidavad olemasolevate sõidukitega kauem, kui nad seda muidu oleks teinud. See läheb kokku eelnõu plaaniga, et “inimesed kasutaksid oma autod lõpuni“, aga autopargi uuendamist maks ei soodusta."

 

Sanne Sigrid Taveter

Delfi Ärileht

Topauto müügijuht Janek Eskor
Sulge

Loading ...
Meie veebileht kasutab küpsiseid. Kasutades veebilehte, nõustute küpsiste kasutamisega. Vaata täpsemalt
Sulge
Sulge